• Autor: Jakub Němec
Predpokladané sa stalo skutočnosťou. Spoločnosť Sony sa rozhodla svoje exkluzivity z posledných rokov života konzoly PS4 prevádzať na nový, výkonnejší systém PS5. Okrem Spider-Mana či pripravovanej režisérskej verzie Death Stranding sa dostalo taktiež na minuloročný hit Ghost of Tsushima. Vydanie označené ako Director's Cut prináša okrem vylepšenej grafiky či plného využitia DualSense tiež príbehovú expanziu na ostrove Iki. Na ďalších riadkoch sa dozviete, či sa oplatí do stredovekého Japonska vrátiť.
zdroj: Sucker Punch
Ghost of Tsushima z roku 2020 doteraz považujem za jednu z najlepších exkluzivít na systém PlayStation 4 a to hneď z niekoľkých dôvodov – skvele zvládnuté rozprávanie, zábavná hrateľnosť, inovatívny prieskum prostredia, úžasný audiovizuál a rešpekt k tradícii japonských samurajských filmov. Spievať ďalšie ódy na odyseu samuraja/ducha Jina Sakaia pri obrane rodného ostrova proti vpádu Mongolov by bolo zbytočné nosenie bambusu do lesa, a preto vás radšej odkážem na našu recenziu, kde nájdete o pôvodnej hre štúdia Sucker Punch všetko podstatné. Dnes sa totiž zameriame na verziu Director's Cut, ktorá túto akčnú adventúru zo stredovekého Japonska obohacuje o príbehovú expanziu a vylepšuje ju pre konzolu PlayStation 5.
Pozrime sa najskôr na rozšírenie príbehovej časti, ktorá nás vezme na Iki, rebelský ostrov v blízkosti Cušimy, ktorý je s rodom Sakai pevne spätý. V rámci mongolskej expanzie sa tu usídlil nebezpečný Orlí kmeň, ktorý sužuje miestne obyvateľstvo podivným jedom spôsobujúcim šialenstvo. Náš hrdina sa tu musí vypraviť, aby zabránil ich príchodu do svojej domoviny. Expanzia skvele nadväzuje na ústrednú príbehovú kampaň a dokáže hľadieť na udalosti pôvodnej hry novou optikou. Na päty vám bude neustále šliapať rodinná história, na každom kroku narazíte na odkazy z Jinovho života a do toho navyše vstupuje démonická vodkyňa Mongolov Orlica Ankhsar Khatun.
Viac vám o príbehu približne na desať hodín (záleží, ako sa budete túlať) neprezradím, pretože s každým ďalším čriepkom informácií prichádzate o kúsok prekvapenia. Nebudem vám nič nahovárať, scenáristi Ghost of Tsushima si ma v príbehovej expanzii omotali okolo prsta. Autorom sa totiž podarilo skĺbiť nové udalosti s tými pôvodnými takým spôsobom, že mi neraz naskočila husia koža a s napätím som sledoval, ako sa jednotlivé udalosti môžu zvrtnúť. Samozrejme musíte počítať s troškou klišé typickým pre samurajské filmy z dielní velikánov žánrov ako Akira Kurosawa, ale to vlastne nie je vôbec na škodu. Odporúčam sa na Iki vydať až po dohraní základnej kampane, pretože až potom doceníte detailné prepracovanosť príbehové linky expanzie. A navyše by ste na Iki dostali na zadok.
Fialovo odetí orlí mongoli sú totiž tuhí nepriatelia, ktorí kruto preveria vaše nazbierané skúsenosti. Objavujú sa vo veľkých húfoch, kombinujú prednosti svojich špecialistov a dokážu vám poriadne zavariť. Navyše väčšina z nich vyzerá ako chodiaca zbrojnica a v priebehu stretu niekoľkokrát vymenia svoj arzenál, takže musíte neustále dávať pozor a meniť bojové postoje, aby ste mali šancu na prežitie. V družine so sebou pravidelne mávajú tiež šamana povzbudzujúceho ich krvilačnosť, vďaka ktorej na vás súperi bez prestávky fanaticky útočia. Skrátka sa poriadne zapotíte, aby ste z Iki vyviazli so zdravou kožou.
Paradoxne sa mi oplatilo konať čestne a vyzývať mongolských dobyvateľov na súboj, pretože vďaka svojej výbave som ich tak behom pár sekúnd zlikvidoval päť bez ohľadu na ich silu. Až potom som sa uchýlil k ninjovským praktikám Ducha a bojisko „dočistil“. To však nefunguje v epických stretoch armád, na ktoré tiež dôjde. Tu naplno doceníte jedinú pridanú schopnosť Jina Sakaia, resp. jeho koňa. Váš verný žrebec sa totiž naučí tryskom prerážať davy, čo výrazne zredukuje počet nepriateľov čakajúcich, až spoznajú ostrie Duchovej katany. Na súbojovom systéme je viditeľný posun oproti pôvodnej hre, pretože sa mi zdal oveľa plynulejší.
K ďalším podareným aspektom Ghost of Tsushima patrí prieskum prostredia, ktorý ponúka všetko od priestorových puzzle po meditatívne okamihy. Aj keď som sa snažil odolať zvodom krajiny a chcel som sa sústrediť na príbeh, aj tak som sa často pristihol, ako bežím za žltým vtákom s cieľom objaviť niektorý z tajov miestnej krajiny. Tu som narazil na krátku epizódu s pozostalými, väčší quest až na pol hodiny alebo čarovne zabudnutý kút poetického prostredia. Skrátka sa vám aj na ostrove Iki dostane plnými dúškami všetkého z pôvodnej hry, a navyše popri známych činnostiach budete napríklad oslobodzovať zvieracie svätyne, aby ste mohli miestnej faune zahrať na svoju píšťalu.
Ako už bolo naznačené, verzia Director's Cut plne využíva vlastnosti ovládača DualSense, takže melódiu budete sami ovplyvňovať pohybom gamepadu v priestore. Naplno je v hre využitý tiež repráčik v útrobách ovládača, vďaka ktorému budete plne vtiahnutí do hry. Samozrejmosťou je tiež odozva pri súbojoch, predovšetkým streľba z luku reagujúca na dĺžku mierenia sa podarila. Na druhej strane pri vytrhávaní pevných prekážok v priechodoch mi prišlo, že motorčeky v ovládači priamo skučia bolesťou a v rukách vám zadrnčia až nepríjemne.
Samostatnou kapitolou Ghost of Tsushima Director's Cut je grafické spracovanie. Už pri pôvodnej verzii som bol úplne očarený tým, čo sa podarilo autorom zo Sucker Punch vyžmýkať z dosluhujúcej generácie PS4. Lenže teraz sa tvorcom dostal do rúk výkonnejší stroj, a tak sa audiovizuálne orgie posúvajú ešte o úroveň vyššie. Snáď každá sekunda z priechodu krajinou by si zaslúžila zarámovať, veľakrát sa sami zastavíte a budete sa ticho kochať krajinou, prípadne vezmete do rúk píšťalu a budete meditovať medzi pestrofarebnými stromami či s výhľadom na pobrežie. Nepamätám sa na hru, kde by som sa tak veľmi bavil ničnerobením alebo utopil toľko času v prepracovanom fotomóde.
V režisérskej verzii Ghost of Tsushima navyše došlo k splneniu niektorých sľubovaných restov, z ktorých si najviac cením doplnenú synchronizáciu pier hlavných postáv s japonským dabingom (odporúčam si aspoň na chvíľku zahrať v čiernobielom zrnitom Kurosawa móde s japončinou, neopakovateľný zážitok aj vďaka podarenej českej lokalizácii). Navyše sa podarilo odstrániť väčšinu technických chýb a bugov, na ktoré som upozorňoval v pôvodnej recenzii (alebo som mohol mať šťastie a teraz na ne nenaraziť). Je vidieť, že autori počas roka urobili na svojej hre kus práce. A to nehovorím o multiplayerovom zážitku Legends, u ktorého rad vylepšení ešte len príde, pretože na 3. septembra sa objaví nový mód Rivals.
Prichádza čas zúčtovať s Ghost of Tsushima Director's Cut. Ak sa vám vlani z rôznych dôvodov táto podarená PS exkluzivita s českými titulkami trestuhodne vyhla a vlastníte PS5, tak vôbec neváhajte. Dostanete skvele vyrozprávanú akčnú adventúru zo stredovekého Japonska s odladenou hrateľnosťou, dychberúcim audiovizuálom a bez väčšiny nedostatkov pôvodnej hry. Ak ste už Jinove dobrodružstvo absolvovali, tak stojí za pozornosť aj samotná expanzia s ostrovom Iki, ktorá by si odniesla hodnotenie 8/10. Celkovo si štúdio Sucker Punch zaslúži za svoju prácu pochvalu, čo sami uznáte od 20. augusta, kedy Ghost of Tsushima Director's Cut vyjde na PS4 a PS5.
• zdroje: vlastné
Záverečné hodnotenie
Ghost of Tsushima Director's Cut je akčná adventúra, ktorú vyvíja štúdio Sucker Punch a vydáva spoločnosť Sony Interactive Entertainment. Hra vyšla 20. 8. 2021 na PS4 a PS5.
Táto recenzia bola napísaná pre PS5 verziu hry. Kópiu pre recenziu poskytla česká pobočka spoločnosti Sony.
Ghost of Tsushima Director's Cut si plne zaslúži vašu pozornosť. Pôvodná podarená verzia sa obohatila o rad vylepšení pre PS5, a navyše ju rozširuje vydarená expanzia, ktorá skvele dopovie príbeh Jina Sakaia z iného uhla pohľadu. Fanúšikovia japonskej kultúry a akčných adventúr nemusia váhať.
Klady
Zápory
Jakub Němec
Hranie počítačových a doskových hier patrí k môjmu životnému štýlu už viac ako dvadsať rokov, pretože ma baví preskúmavať nápadité príbehy a svety, ktoré môžem sám ovplyvniť, prípadne sa rád zabavím v športových a pretekárskych tituloch. O svojich dojmoch z návštev týchto fantazijných miest neobmedzených možností píšem s rôzne dlhými prestávkami cez trinásť rokov, z toho posledné tri roky pre Alza Magazín.