(Update): Článok doplnený o presný dátum vydania a informácie týkajúce sa synchronizácie uložených dát.
Po mesiacoch špekulácií spoločnosť Valve oficiálne predstavila Steam Deck, prenosné herné zariadenie, ktoré podobne ako Nintendo Switch kombinuje kompaktný handheld so stolnou konzolou. Vyjde vo februári 2022 a ponúka takmer kompletnú knižnicu hier zo Steamu a dostatočne vysoký výkon na to, aby zvládol najnovšie hry aj programy pre Windows a Linux. Všetko, čo o tejto konzole potrebujete vedieť, zistíte v tomto článku.
Autor: Filip Němec • Špeciál
Zdroj obrázka: Valve
Vzhľadom na to, že Steam Deck vyjde až vo februári 2022, nie sú dostupné žiadne recenzie.
Redaktor magazínu IGN však mohol priamo v kanceláriách spoločnosti Valve handheld vyskúšať a dojmy sú veľmi pozitívne. Bo Moore z IGN chváli ovládacie prvky, ktorých rozmiestnenie môže pôsobiť zvláštne, ale je vraj veľmi pohodlné. Najväčším prekvapením potom je trackpad, ktorý údajne nemá ďaleko do citlivosti a presnosti klasickej myši. Moore si vyskúšal tiež hranie v dokovacom režime, a ak by vraj nevidel dok priamo vedľa monitora, myslel by si, že hrá na klasickom PC. Chváli tiež SteamOS, ktorý bude vraj veľmi povedomý aj majiteľom Windows. Čo sa grafiky týka, novšie hry ako Control, Doom alebo Death Stranding vraj bežia na Decku na stredné až vysoké detaily bez akéhokoľvek zasekávania obrazu a vyzerajú veľmi dobre.
Magazín The Verge rovnako chváli vysoký výkon schopný rozbehnúť veľké AAA hry na stredné detaily a vyzdvihuje najmä relatívne veľké rozmery konzoly, ktoré ale nebránia tomu, aby sa vraj Steam Deck držal lepšie ako menší a ľahší Nintendo Switch. K rovnakým záverom týkajúcim sa veľkosti a ergonómie prišiel aj redaktor servera PC Gamer, ktorý zdôrazňuje, že pri hraní na Steam Decku budete zabúdať, že spustené hry pôvodne vôbec neboli navrhnuté na handheldové hranie a ovládanie pomocou analógových páčok je oveľa presnejšie ako v prípade Switcha. Dodáva však, že nutne nemusí ísť o náhradu konzoly od Nintenda.
Redaktor magazínu Tom's Hardware rovnako zdieľa všeobecné nadšenie, a hoci hry nevyzerajú tak dobre ako na stolnom PC, ide podľa neho o splnený sen PC hráčov o handheldovom hraní. K pozitívnym ohlasom sa pripojili aj prví vývojári, ktorí chvália, že ich hry bežia na Steam Decku väčšinou veľmi dobre.
Handheld Steam Deck vyjde 25. februára 2022 (prví majitelia ho dostanú 28. februára) a predávať sa bude v troch variantoch. Najlacnejší s internou pamäťou 64 GB a pomalším diskom bude stáť 419 €, prostredný variant s 256 GB SSD diskom vyjde na 549 € a najdrahšia verzia s 512 GB a ešte rýchlejším SSD diskom a ďalšími bonusmi vyjde na 679 €.
Predobjednávky sú spustené od 16. 7. a sú dostupné aj pre obyvateľov Slovenska aj Česka. Na vyplnenie predobjednávky je potrebné mať aktívny účet na Steame a zaplatiť poplatok 5 € slúžiaci ako ochrana proti hromadným predobjednávkam priekupníkov. Na jeden účet je možné predobjednať iba jednu konzolu. Možno očakávať, že podobne, ako v prípade PlayStation 5 a Xbox Series X, minimálne z počiatku prevýši dopyt dostupné množstvo. Aj tentoraz bude rozhodovať poradie rezervácií.
Vydanie Steam Decku bolo v novembri 2021 posunuté o dva mesiace, pôvodne mala vyjsť konzola už v decembri toho istého roku. Dôvodom je podľa Valve nedostatok niektorých komponentov.
Napriek pôvodným vyhláseniam Steam Deck nebude podporovať všetky hry, ktoré nájdete na Steame. Valve preto prišlo so systémom kompatibility, ktorý bude pri každej hre pomocou ikony oznamovať jej úroveň kompatibility so Steam Deckom. Plná (Verified) znamená, že danú hru môžete okamžite spustiť a bude bez akýchkoľvek problémov fungovať. Čiastočná (Playable) kompatibilita znamená, že bude hra pri spustení vyžadovať úpravu nastavenia či nutnosť uspokojiť sa s nejakými nedostatkami. Nulová (Unsupported) znamená, že daný titul aktuálne na Steam Decku nespustíte a Neznáma (Unknown) označuje titulky, ktoré Valve zatiaľ nestihlo otestovať.
Podľa Valve by mali všetky tituly na Steam Decku bežať bez problémov, v prípade tých novších a na výkon náročnejších titulov je samozrejme potrebné počítať so slabším vizuálnym spracovaním. Zatiaľ si však na gameplay zábery priamo zo Steam Decku a podrobnejšie informácie o prípadných ústupkoch musíme počkať. Herný autor Pierre-Loup Griffais z Valve pre magazín IGN prehlásil, že Steam Deck poteší najmä tých hráčov, ktorým nejde ani tak o najlepšiu grafiku ako o plynulý zážitok, čo samo o sebe naznačuje, na aké atribúty sa handheld sústredí.
Pochopiteľne, ak ste si hru už predtým kúpili na Steame na PC, nie je potrebné daný titul kupovať znova, aby ste ho spustili na Steam Decku. Vlastníctvo potom samozrejme funguje aj opačne. Nechýba ani cross-save podpora, pokiaľ teda rozohráte nejakú hru na PC, budete môcť pokračovať v hraní na Decku a naopak a to aj v prípade, že hru na Steam Decku nevypnete, ale iba handheld prepnete do režimu spánku, ako je pri hraní na konzolách zvykom. Vďaka synchronizácii uložených pozícií Dynamic Cloud Sync sa pred uspaním zariadenia nahrajú do cloudu všetky nové save pozície.
„Najväčší herný výkon, aký ste kedy držali v rukách,“ stojí na oficiálnych stránkach Steam Decku a nejde len o plané slová. Oproti Nintendu Switch je totiž Steam Deck násobne výkonnejší. Srdcom konzoly je Zen 2 procesor postavený na modernej RDNA 2 architektúre so štyrmi jadrami s frekvenciou 2,4 až 3,5 GHz. O grafiku sa stará 8 jadier rovnako z architektúry RDNA 2 s celkovým výpočtovým výkonom 1,6 TFLOPS. Pre porovnanie: Nintendo Switch vládne výkonom 0,5 TFLOPS, Xbox One S 1,3 a PlayStation 4 1,8 TFLOPS. RAM pamäť bude mať 16 GB DDR5 a interná pamäť konzoly bude od 64 do 512 GB, v závislosti od modelu, ktorý si vyberiete.
Práve interná pamäť bude hrať zásadnú úlohu v rýchlosti načítavania hier, ale aj cene samotného zariadenia. Základný variant s 64 GB pamäťou ponúkne eMMC disk, čo je lacnejší a menej výkonný variant SSD disku. Verzie s 256 GB a 512 GB už ponúknu rýchly NVMe SSD, pričom najdrahší variant má mať ešte vyššiu rýchlosť zápisu a čítania dát. Pamäť všetkých troch variantov pritom možno rozšíriť pomocou Micro SD kariet, z ktorých je možné hry rovno spúšťať, po stránke výkonu však logicky nepôjde o tak elegantné riešenie ako v prípade internej pamäti.
Svojím vzhľadom Steam Deck vychádza zo zabehnutých poriadkov, ktoré nastolili handheldy ako PlayStation Portable, neskoršie PS Vita či samozrejme aktuálny líder trhu prenosných konzol Nintendo Switch. Dve analógové páčky, smerový kríž a štvorica tlačidiel vychádzajúcich z xboxového ovládača nie sú prekvapením. Naopak, ako príjemná inovácia pôsobí dvojica trackpadov, ktoré môžu v určitých chvíľach poslúžiť lepšie ako analógové páčky a sľubne znie tiež štvorica tlačidiel zo spodnej strany, podobne ako to má Xbox Elite ovládač. Väčšinu prednej strany konzoly potom zaberá 7" LCD displej s rozlíšením 1 280 × 800 px a maximálnou frekvenciou 60 Hz. Výdrž konzoly výrobca udáva medzi 2 a 8 hodinami, podľa náročnosti hry či spustenej aplikácie.
Steam Deck | Nintendo Switch | Nintendo Switch OLED | |
---|---|---|---|
Cena | Od 419 € |
Od 319,90 € | 349,99 € |
Dátum vydania v SR | December 2021 | 3. marca 2017 | 8. októbra 2021 |
Typ konzoly | Hybridný (nutnosť dokúpiť dokovaciu stanicu) | Hybridný | Hybridný |
Herné režimy | Handheld, Tabletop, TV konzola | Handheld, Tabletop, TV konzola | Handheld, Tabletop, TV konzola |
CPU | Zen 2 procesor s taktom 2,4 – 3,5 GHz | Custom Nvidia Tegra Processor | Custom Nvidia Tegra Processor |
GPU | 8 RDNA 2 jadier s taktom 1,0 – 1,6 GHz (až 1,6 TFLOPS) | Custom Nvidia Tegra Processor (až 0,5 TFLOPS) | Custom Nvidia Tegra Processor (až 0,5 TFLOPS) |
RAM | 16 GB LPDDR5 | 4 GB LPDDR4 | 4 GB LPDDR4 |
Pamäť | 64 – 512 GB (eMMC alebo NVMe SSD) + možnosť rozšírenia Micro SD kartou | 32 GB interná pamäť + možnosť rozšírenia Micro SD, HC a XC kartou (až 2 TB) | 64 GB interní pamäť + možnosť rozšírenia Micro SD, HC a XC kartou (až 2 TB) |
Výdrž batérie | 2 až 8 hodín (v závislosti od náročnosti hry/aplikácie) | 4,5 až 9 hodín (v závislosti od náročnosti hry/aplikácie) | 4,5 až 9 hodín (v závislosti od náročnosti hry/aplikácie) |
Video výstup | Až 8K a 60 fps pri TV režime, 720p pri handheld režime | Až 1080p cez HDMI pri TV režime, až 720p pri handheld a tabletop režime | Až 1080p cez HDMI pri TV režime, až 720p pri handheld a tabletop režime |
Rozmery (Š × V × H) | 298 mm × 117 mm × 49 mm (Š × V × H) | 239 × 102 × 13,9 mm (Š × V × H) | 242 × 102 × 14 mm (Š × V × H) |
Typ displeja | LCD | LCD | OLED |
Veľkosť displeja | 7" | 6,2" | 7" |
Rozlíšenie displeja | 1 280 × 720 pixelov (HD) | 1 280 × 720 pixelov (HD) | 1 280 × 720 pixelov (HD) |
Senzor na automatickú reguláciu jasu | Áno | Áno | Áno |
Váha | 669 g | 400 g | 420 g |
Ovládače | Ovládacie prvky sú súčasťou tela konzoly, možnosť pripojiť PC príslušenstvo |
Joy-Con ovládače, Pro controller | Joy-Con ovládače, Pro controller |
HD Rumble (vibrácie) | Pravdepodobne nie | Áno | Áno |
Wi-Fi | Wireless LAN IEEE 802.11 a/b/g/n/ac | Wireless LAN IEEE 802.11 a/b/g/n/ac | Wireless LAN IEEE 802.11 a/b/g/n/ac |
Ethernet | Áno (v doku) | Nie | Áno (dock) |
Bluetooth | Bluetooth 5.0 | Bluetooth 4.1 | Bluetooth 4.1 |
• Zdroj: Valve, Nintendo
Na rozdiel od Nintenda Switch dokovacia stanica nie je súčasť balenia, tú je potrebné dokúpiť samostatne a mnoho detailov o nej zatiaľ Valve neprezradilo. Hlavným účelom však rovnako, ako v prípade Switchu, je možnosť prenášať obraz na monitor alebo televízor a urobiť tak zo Steam Decku klasickú stolnú konzolu, v tomto prípade vzhľadom na široké možnosti využitia skôr stolový PC.
Výsledný obraz môže byť až v 8K rozlíšení pri 60 Hz alebo 4K až při 120 Hz. Steam Deck sa k stanici pripojí pomocou USB-C kábla, pričom obraz môže ísť z konzoly vďaka HDMI výstupu ale aj DisplayPortu. Dokovacia stanica sa do predaja dostane až neskôr a viac sa o nej máme dozvedieť už čoskoro. Podľa Valve však budeme môcť využiť na pripojenie k monitoru alebo televízoru akýkoľvek USB hub napájaný pomocou USB-C.
Ďalšie príslušenstvo v súčasnosti Valve neoznámilo, možno však čoskoro očakávať predstavenie prinajmenšom oficiálneho doplnkového príslušenstva, ako sú najrôznejšie puzdrá a ďalšie vybavenie. Vďaka operačnému systému na báze Linuxu a s nadstavbou Proton by sme však mali pripojiť k Decku všetky periférie podporované na PC, a to vrátane myší aj klávesníc.
Steam Deck poháňa operačný systém SteamOS postavený na Linuxe, využíva však nadstavbu Proton, ktorá umožňuje spúšťať na Linuxe aplikácie, teda aj hry, fungujúce na Windows. To má popri podpore prakticky všetkých PC hier (Valve zatiaľ neoznámilo, či sú medzi hrami nejaké výnimky, alebo na handhelde spustíme skutočne všetko, čo Steam na PC podporuje) tiež za následok podporu iných desktopových aplikácií, Steam Deck tak pôjde využiť takmer ako plnohodnotný PC, najmä po pripojení do dokovacej stanice, kedy možno k zariadeniu pripojiť aj myš a klávesnicu.
Vzhľadom na svoj výkon by mal zvládať minimálne nielen kancelárske programy, ale pochopiteľne tiež napríklad streamovacie platformy, ako je napríklad Netflix alebo Xbox Cloud Gaming. Vzhľadom na PC architektúru handheldu a skutočnosti, že operačný systém funguje na báze Linuxu, by dokonca nemalo byť zložité nainštalovať na Steam Deck plnohodnotný Windows.
Samotné používateľské rozhranie zatiaľ nebolo bližšie predstavené, pôjde však o upravenú verziu stolného Steamu prispôsobenú menšej obrazovke či dotykovému ovládaniu. Nemajú chýbať žiadne hlavné prvky, ako sú notifikácie alebo sociálne funkcie v čele so Steam chatom.
Zatiaľ nemáme žiadne oficiálne informácie o jazykovej podpore Steam Decku, avšak minimálne samotná aplikácia Steamu by mala byť počeštená už len vďaka tomu, že PC verzia Steamu je už dlhé roky v českom jazyku. Či bude podporovať český jazyk celý operačný systém, zatiaľ nevieme, aj to je však možné.
Čo sa jednotlivých hier týka, tam bude pochopiteľne záležať na vývojároch. Pokiaľ bude obsahovať českú lokalizáciu PC verzia distribuovaná na Steame, potom bude český preklad dostupný tiež na Steam Decku a vďaka operačnému systému postavenom na Linuxe je dosť možné, že pôjde inštalovať tiež neoficiálne fanúšikovské preklady.
Steam Deck bude podporovať Remote Play, umožňujúce streamovať z vášho stolného PC hry priamo do vášho Steam Decku, stačiť vám bude kvalitné internetové pripojenie. Viac informácií zatiaľ o Remote Play na Decku nemáme.
Pretože je konzola v podstate klasickým počítačom, nemal by byť problém streamovať hry aj prostredníctvom služieb ako GeForce Now alebo Google Stadia, ktoré na PC fungujú v internetovom prehliadači. Bezproblémové fungovanie Xbox Cloud Gaming a tým pádom aj služby Xbox Game Pass potvrdil vedúci Xbox divízie Phil Spencer.
Čo sa podpory virtuálnej reality týka, Valve zatiaľ nevydalo žiadne oficiálne vyjadrenie, zakladateľ a riaditeľ spoločnosti Gabe Newell však v rozhovore pre magazín IGN vyhlásil, že vďaka otvorenosti platformy umožní Steam Deck tiež pripojiť headsety pre virtuálnu realitu, pričom vyslovene spomenul Oculus Quest, ktorý ponúka ako klasické káblové, tak aj bezdrôtové pripojenie. Vzhľadom na náročnosť VR titulov na výkon však bude hranie vo virtuálnej realite určite sprevádzané nejakými kompromismi. Viac však zatiaľ o podpore VR na Steam Decku nevieme.
Valve zatiaľ neoznámilo žiadny oficiálny zoznam podporovaných aplikácií a pravdepodobne sa ho ani nedočkáme, vzhľadom na použitý operačný systém totiž na Steam Decku pôjde spustiť celý rad nielen multimediálnych aplikácií napísaných pre Linux a Windows. Oproti napríklad Nintendu Switch tak Deck ponúkne ďaleko širšie spektrum využitia, od samotného hrania až po sledovanie filmov či počúvanie hudby cez natívne aplikácie či internetový prehliadač.
• Zdroje: steamdeck.com, store.steampowered.com