Akčná adventúra Far Cry 5 opäť dokázala, že v Ubisofte majú čarovnú formulku, na ktorú možno napasovať prakticky akékoľvek akčné dobrodružstvo a nedopadne to vôbec zle. V poradí prvý z troch pripravovaných DLC Hours of Darkness prezlieklo Far Cry 5 do vojenského mundúru, fanatikov z Montany vymenilo za vojakov Vietcongu, a pokiaľ ste čítali našu recenziu, už viete, že to nebolo zlé.
Keď ide však o príbehové rozšírenie v sérii Far Cry, sme zvyknutí na trochu bláznivejšie dobrodružstvo a presne to prináša druhé DLC s názvom Lost on Mars. A to najšialenejšie navyše nie je skutočnosť, že sa toto DLC odohráva na Marse – zastáva ďaleko viac a všetko sa dozviete v našej recenzii.
Žáner: Akčná adventúra | Vývojár: Ubisoft Montreal | Vydavateľ: Ubisoft | Dátum vydania a Platformy: PC, PS4, Xbox One (17. júla 2018) | Homepage: far-cry.ubisoft.com/game/en-us/season-pass-dlc/?section=lost-on-mars
(23. 7. 2018) Podobne ako iné Far Cry DLC, aj Lost on Mars na základnú hru nadväzuje len minimalisticky. Hlavnou postavou je v tomto prípade váš spoločník z pôvodnej hry Nick Rye, ktorý vám verne slúžil ako letecká podpora. Tomu z ničoho nič zavolá jeho bláznivý kamarát Hurk Drubman, že potrebuje okamžitú pomoc. A keď kamoš potrebuje pomoc, je jedno, koľko je hodín a či napríklad práve veziete vašej dcére ružového jednorožca. Nick však pri kývnutí na rýchlu výpomoc netuší, že len pár okamihov na to bude teleportovaný rovno na Mars. A čo tam? Okrem záchrany ľudstva pred inváziou vesmírnych pavúkov bude obsadzovať stratené veže a tiež hľadať časti Hurkovho tela, ktoré sú rozosiate po celej mape. Hurk totiž prišiel o svoje fyzické telo a jeho vedomia je prenesené do „bráchobota“, ktorý funguje ako AI spoločníci v pôvodnej hre.
Vedľa toho je ale Hurk tiež aj duševne slabší jedinec. Povedané s veľkou rezervou. Viac ako kolegom v boji vám tak bude neustále prítomnou hlásnou rúrou s narážkami na filmy o vesmírnych votrelcoch, záchranu ľudstva a svoje nádobíčko. Pripravte sa na trilión metafor týkajúcich sa najmä pánskeho prirodzenia. Hurk je samozrejme jeho fyzickou absenciou dosť poznamenaný, avšak genitálny humor sa prelína úplne celou hrou.
Vyskúšate tak napríklad zbrane ako NutHugger či CockBlocker. Bohužiaľ k takýmto názvom nie je vzhľadom na ich štandardné funkčnosti akýkoľvek dôvod, niekto v Ubisofte sa jednoducho len rozhodol, že keď to môže fungovať v South Parku, možno o pánskom rozkroku vtipkovať aj na Marse. Slaboduchý teenage humor vás ale vydrží baviť zhruba prvé hodinku, potom už vám Hurk a jeho opakujúce sa hlášky začnú liezť krkom.
Pokiaľ som v úvode naznačil, že jednotlivé diely série Far Cry a prípadná DLC sú iba preskinovaným polotovarom, ktorý majú v Ubisofte uložený niekde v sejfe ako univerzálny recept na zábavnú arkádovú akciu, v prípade Lost on Mars sa vývojári odviazali ďaleko viac. A nemyslím teraz práve pubertálne vtipy, ale úplne nové herné mechaniky. Kým predchádzajúci Hours of Darkness rukopis pôvodnej hry odhalilo prakticky po pár sekundách, Lost on Mars je odvážnejší. Zásadné zmeny môžeme rozdeliť na odlišný spôsob pohybu a na nový štýl súbojov. Čo sa pohybu týka, nižšia gravitácia na Marse umožní vyššie a dlhšie skoky, to je ale iba začiatok. Čoskoro po úvode hry dostanete totiž antigravitačný opasok, čo je vlastne len variácia na jet pack umožňujúca vyskočiť na inak nedosiahnuteľné miesta či sa vznášať vo vzduchu. Úplne odlišné pohybové vzorce tak dosť menia celú hrateľnosť.
Druhou zásadnou zmenou je odlišný spôsob boja vychádzajúci najmä z originálnych zbraní. Zabudnite na zásobníky plné guliek, vo vesmíre sa bojuje laserovými puškami! Akokoľvek to ale znie skvele, realita je pomerne nudná. Far Cry 5: Lost on Mars síce ponúka variácie na klasické pušky, brokovnice alebo sniperky, avšak ich variabilita nie je snáď okrem dostrelu nijako široká. Všetky zbrane navyše vyzerajú takmer identicky, takže keď otvoríte klasickú kruhovú ponuku s piatimi zbraňami, nerozoznáte na prvý pohľad ostrelovaciu pušku od brokovnice, čo je, ako asi chápete, z pohľadu dizajnu celkom prešľap. Správanie zbraní ku všetkému ani nie je práve zaujímavé. Sniperka má spätný ráz ako cirkusová vzduchovka a brokovnica vydáva pri streľbe zvuk detského praku.
Naopak zaujímavým faktorom je to, že zbrane nespotrebúvajú náboje, ale energiu, ktorá sa sama obnovuje. V boji sa však nestíha včas dobiť, a tak musíte chtiac nechtiac striedať dve a viac zbraní. Niekoho by to mohlo iritovať, mne ale tento systém prišiel celkom zábavný. Popri tom tu potom je niekoľko granátov, od klasických výbušných či elektrizujúcich až po granát vytvárajúci diverzie v podobe pobehujúceho pozemského kurčaťa. Súbojový systém má rozhodne potenciál, a pokiaľ by bol podporený poriadnym arzenálom, možno by to stačilo aj na samostatnú AAA hru. V aktuálnej forme sa však súboje hodia práve len do niekoľkohodinového DLC.
A ako to celé funguje dohromady, respektíve ako sa Lost of Mars hrá? Dobre, aspoň teda zo začiatku, kedy vás ešte repetitívna hrateľnosť nenudí. Na rozdiel od nepriateľov vo Far Cry 5 vesmírni pavúkovci vydržia niekoľko priamych zásahov, takže sa súboj s niekoľkými radovými nepriateľmi tvári ako súboj s bossom... a skutočné súboje s bossmi, teda pavúčími kráľovnami, svojou dĺžkou rovno pripomínajú zdĺhavé RPG bitky. AI nepriateľov je navyše priamo stupídna, takže kráľovny väčšinou len krúžia okolo vás, hoci stačia dva priame zásahy a ryjete ústami v červenom krajine Marsu. Naopak zaujímavo pôsobí nutnosť vyhýbať sa piesočnému podložiu, v ktorom žijú slabšie druhy pavúkovcov reagujúce na otrasy. Akonáhle na piesok vkročíte, pôda sa zachveje a za moment už ste obkľúčení. Vyvolávalo to vo mne rovnako skvelé pocity ako obdobná schovávačka s Antlionmi v Half-Life 2.
Celková hrateľnosť sa však približuje skorším dielam série. Späť sa vracia šplhanie na vysoké veže, z ktorých si Hurk a teda aj sami autori robia srandu, avšak tento humor zanecháva trpkú pachuť. Keď totiž vtipkuje o tom, ako je lezenie na veže nudné a potom na ne naozaj leziete a naozaj to je nudné, jednoducho to nejako nedáva logiku. Vedľa toho budete „dobývať“ aj iné budovy na Marse, pričom jednotlivé úlohy sa začnú rýchlo opakovať a Lost on Mars už zhruba hodinu po štarte začína upadať do letargie. Získať energetické jadro, dobiť vežu, zabiť kráľovnú, aktivovať vežu a tak stále dokola. Všetko navyše máte označené na mape, takže ide vo výsledku o vodenie za ručičku plné po čase nudných súbojov.
Aby som ale spomenul všetky pre a proti, Lost on Mars ponúka niekoľko zaujímavých tajomstiev a napojení na pôvodnú Far Cry 5, ktoré vás jednoducho potešia. Nespochybniteľným kladom je potom aj vizuálne spracovanie, ktoré samozrejme pracuje s rovnakým enginom ako pôvodná hra, prostredie Marsu ale vyzerá úplne úžasne. Aj napriek očividnej pustote pôsobí Lost on Mars skvele, so všetkým tým lesknúcim sa pieskom a realistickými textúrami skál. Zamrzí iba vykresľovacia vzdialenosť, ktorej limity sú v otvorenom priestranstve mŕtvolného Marsu ďaleko viac na očiach ako v prípade Far Cry 5.
Na Far Cry 5: Lost on Mars treba oceniť snahu aj odvahu prísť s niečím novým. Bohužiaľ v tomto prípade celok nefunguje tak dobre, ako by sme si priali. Hra síce vyzerá skvele, ale súboje začnú byť čoskoro veľmi repetitívne a hlúpi nepriatelia výslednému hodnoteniu tiež nepomáhajú. Hru prejdete za 5 až 6 hodín, a pokiaľ budete chcieť vyžmýkať naozaj všetko, čo Lost on Mars ponúka, pripočítajte si ešte dobré dve hodinky. Trochu ma mrzí, ako toto DLC dopadlo, pretože spočiatku nevyzeralo vôbec zle. Podobne ako utáraný Hurk vám ale po pár hodinách začne všetko tak nejako liezť krkom a finálne titulky vlastne privítate otvorenou náručou. Táto recenzia bola napísaná pre PlayStation 4 Pro verziu.
Klady
Zápory
Filip Němec
Hry boli mojím najlepším priateľom aj milenkou už od detstva. O hrách som začal písať už na strednej škole, čím som vysedávanie pri herných strojoch ospravedlňoval najskôr pred rodičmi a teraz pred manželkou. V minulosti som vo forme textu aj herných relácií prispieval do magazínov ako Games.cz, Eurogamer.cz či Zing.cz. V Alza Magazíne mám na starosti herné konzoly všetkého druhu a z hier potom najmä preteky, v osobnej rovine som navyše hlavným strojcom vyostrených diskusií medzi konzolistami a PC Master Race.
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky | |
---|---|---|
Operačný systém | Windows 7 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-2400/AMD FX-6300 | Intel Core i7-4770/AMD Ryzen 5 1600 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 670/Radeon R9 270 | NVIDIA GeForce GTX 970/Radeon R9 290x |
DirectX | DirectX 9.0 | DirectX 9.0 |
Operačná pamäť | 8 GB | 8 GB |
Pevný disk | 40 GB | 40 GB |
Chcete si uľahčiť výber? Nižšie pre vás máme tipy na vhodné herné počítače podľa náročnosti.
Far Cry 5: Lost on Mars vyšlo 17. júla 2018 na PC, PS4, Xbox One.