Hľadáte nový impulz pre svoje podnikanie a potrebujete spoľahlivú dodávku, ktorá má nízke prevádzkové náklady? Práve to sľubujú elektrododávky StreetScooter Work Box. Ide o elektromobily, ktoré boli vyrobené na mieru ich masívneho nasadenia do služieb nemeckej pošty. Koľko/aký ťažký náklad také dodávky dokážu odviezť? A dokážu v ich prípade nízke prevádzkové náklady vyvážiť vyššiu obstarávaciu cenu?
Dodávky radu StreetScooter Work Box sú jedným z mála úžitkových automobilov vyvíjaných už od prvopočiatku ako elektromobil. Všetky konkurenčné elektrododávky sú len konverzie pôvodného variantu so spaľovacím motorom. Takáto dodávka trpí množstvom nedostatkov. Okrem celkovo vyššej hmotnosti ide o nevhodné zaťaženie náprav, pretože inžinieri musia vymyslieť dodatočné miesto na umiestnenie batérií. Vďaka tomu je dodávka predsa len horšie ovládateľná.
Aktuálne sa vyrábajú dva modely dodávok StreetScooter. Menší pickup a vyhotovenie s praktickou skriňovou nadstavbou Box. Toto riešenie je vhodné na viacúčelové použitie a montáž rôznych nadstavieb podľa priania zákazníka. Obidva varianty sú dostupné vo vyhotovení s krátkym a dlhým podvozkom. V reči čísel ide o 4,3 m3 s úžitkovou hmotnosťou až 740 kilogramov pre model Work Box. Pre náročnejších používateľov je k dispozícii Work L Box. Táto dodávka sa pýši prepravným priestorom s objemom 8 m3 pri hmotnosti nákladu až 960 kilogramov.
Elektromotor s výkonom 38 kW (krátkodobý výkon 48 kW sa používa v hraničných situáciách pri plnom zaťažení) umožňuje dodávke jazdu najvyššou rýchlosťou 85 km/h. Vďaka tomu je možná prevádzka aj v blízkom okolí mesta. Maximálny krútiaci moment síce výrobca neuvádza, ale v prípade elektromobilov je k dispozícii prakticky okamžite, čo vozidlu zabezpečuje dostatočnú jazdnú dynamiku aj pri úplnom využití užitočnej hmotnosti. Dodávka aj veľmi dobre sedí na ceste, pretože má batérie umiestnené pod kabínou vodiča na prednej náprave.
V prvom rade musíme podotknúť, že ide o pracovné vozidlo s dôrazom na čo najnižšiu možnú obstarávaciu cenu. Pre niekoho tak bude sklamaním chýbajúca klimatizácia. Výrobca totiž maximálne obmedzil výbavu, ktorá by mala veľký vplyv na spotrebu energie. Kúrenie v zimných mesiacoch však funguje. Interiéru však na prvý pohľad chýba akýkoľvek úložný priestor pre posádku, čo je škoda.
Asi vás neprekvapí, že elektrododávka StreetScooter Work Box potrebuje na svoju činnosť pravidelné dobíjanie prostredníctvom elektrickej siete. Na nabíjanie slúži štandardná domáca 230 V zásuvka, čo je praktické, vyhnete sa tým totiž nutnosti investovať do špecializovaných nabíjačiek. Výhodou štandardného pomalšieho nabíjania je záruka minimálnej degradácie vysokonapäťového akumulátora.
Na 80 % kapacity 30 kWh batérie sa dostanete za 8 hodín, na 100 % si počkáte ešte o 2 hodiny dlhšie. Vzhľadom na to je veľmi vhodné detailne naplánovať, na aký účel má dodávka slúžiť. V prípade menšieho modelu Work Box sa na 80 % kapacity 20 kWh batérie dostanete už za 4,5 hodiny. Vozidlo je však možné dobíjať aj prostredníctvom verejných dobíjacích staníc s vyšším nabíjacím prúdom. Do domáceho prostredia je nutné na rýchlejšie nabíjanie zaobstarať tzv. wallbox, ktorý výrobca StreetScooter tiež ponúka.
Ako si má kupujúci ospravedlniť vyššiu obstarávaciu cenu elektrickej dodávky? Odpoveď musíme vziať zoširoka, pretože má hneď niekoľko aspektov.
Tým prvým sú priame prevádzkové náklady na najazdený kilometer. Ak budeme vychádzať z priemernej spotreby 8 l/100 km naloženej dodávky pri prevádzke v meste, zaplatíme cca 9,78 €, teda 0,10 € za 1 kilometer. Priemerná spotreba 20 kWh/100 km v prípade elektromobilu vás pri priemernej cene nočného prúdu 0,07 € vyjde asi na 1,45 €, teda 0,01 € za 1 kilometer. Na každých 100 000 km tak s elektromobilom ušetríte na prevádzkových nákladoch vyše 7 834 €. Táto suma však nie je ani zďaleka konečná. Je totiž potrebné prihliadnuť aj na servis.
Úsporu za prevádzku elektrickej dodávky uvidíte aj v nákladoch na servis a údržbu. Pri najazdení prvých 100 000 km ušetríte približne 2 741 €, a po ďalších 100 000 kilometroch to bude takmer trojnásobok. Odpadá totiž potreba meniť oleje, filtre, rozvody, sviečky, ale aj ďalšie činnosti, ktoré sa spájajú so spaľovacími motormi.
Konečná odpoveď na položenú otázku teda znie: Ak najazdíte s elektrickou dodávkou cca 250 000 km, reálna výška úspor sa môže vyšplhať až na takmer 27 418 €. Je teda vidieť, že zvýšené obstarávacie náklady rýchlo vykompenzujú nízka spotreba a minimálne platby za servis.
Komu je vlastne dodávka StreetScooter Work Box určená? Svojím poňatím ide o jednoduchý automobil, ktorého jedinou úlohou je prevážanie nákladu najmä v mestskom prostredí. Vďaka nulovým emisiám nijako nezaťaží už tak ťažko skúšané životné prostredie. Niektoré mestá už teraz zvažujú zákaz vjazdu pre autá so spaľovacím motorom do samotného centra. Včasným prechodom vašej automobilovej flotily získate náskok pred konkurenciou.
StreetScooter Work Box totiž nepotrebuje prakticky žiadnu údržbu. Neriešite klasické problémy automobilov so spaľovacími motormi. Doplňovanie oleja, problémy s prevodovkou alebo dlhé servisné práce vás už nebudú nikdy obťažovať. Výrobca si navyše celkom verí a predpokladá, že vozidlo vydrží pokojne aj 16 rokov náročnej prevádzky.
Máme pre vás pripravenú záverečnú tabuľku, ktorá vám prehľadne ukáže technické rozdiely medzi elektrickou dodávkou Work Box a Work L Box.
Elektromobil | Work Box | Work L Box |
---|---|---|
Maximálny dojazd | 118 km | 167 km |
Rýchlonabíjanie (80 %) | 4,5 hodiny | 8 hodín |
Klasické nabíjanie (100 %) | 7 hodín | 10 hodín |
Kapacita batérie | 20 kWh | 30 kWh |
Prepravná kapacita | 4,3 m3 | 8 m3 |
Úžitková hmotnosť | 740 kg | 960 kg |
Maximálna rýchlosť | 85 km/h | 85 km/h |
Orientačná cena | 41 110 € | 48 940 € |
Cena nového elektromobilu je pomerne vysoká. Aj preto je skvelé, že sa štát v spolupráci so Zväzom automobilového priemyslu rozhodli podporiť túto modernú formu dopravy. Výška podpory je fixná, v celkovej sume príspevku 5 000 EUR. Na finančnú podporu majú nárok vozidlá kategórie M1 (osobné motorové vozidlá) a N1 (malé nákladné automobily do 3,5 t). Jednou z podmienok získania dotácie na elektromobil je kúpa nového neregistrovaného vozidla, ktoré sa predáva v sieti autorzovaných predajcov, a ktoré ma na Slovensku autorizovaného zástupcu výrobcu podľa autorizácie MDVaRR Slovenskej republiky. Podrobné informácie o príspevku na elektromobil so žiadosťou nájdete na stránke Zväzu automobilového priemyslu a na stránkach Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky.
Aj keď to najprv vyzeralo, že sa na novú značku StreetScooter pozerali zavedené automobilky cez prsty, postupne došlo k vylepšeniu vzájomných vzťahov. Dokonca natoľko, že došlo k nadviazaniu úzkej spolupráce s Fordom. Obe firmy spoločne vyvinú poštovú verziu populárneho Transitu. Práve v tejto oblasti majú inžinieri zo StreetScooter náskok pred konkurenciou. Keď si predstavíte, koľko sa na celom svete pohybuje takto upravených vozov, tak ide o veľkú príležitosť. Na oplátku dá Ford k dispozícii svoje ohromné výrobné kapacity na rozšírenie ročnej produkcie elektrododávok StreetScooter Work Box.