Elektromobilita hýbe svetom a nemecká automobilka BMW to dobre vie. Preto po štyroch rokoch od vydania elektromobilu BMW i3 prichádza s faceliftovanou verziou v podobe BMW i3s. Stoja zmeny vôbec za reč? A prečo o BMW i3s niektorí hovoria ako o športovom elektromobile?
Rodák z Lipska, konkrétne z Mníchova, prevzal z veľkej časti podobu mladšieho bračeka BMW i3. Základným poznávacím znamením je nápadný futuristický vzhľad, kapotáž s uhlíkovými vláknami a dvere, ktoré sa otvárajú proti sebe. Napriek tomu sa však na novom elektromobile BMW i3s niekoľko čiastkových zmien udialo. Najmä ide o ostrejší vzhľad čelnej masky so širším predným spojlerom.
Významnejší dopad na celý tvar vozidla majú rozšírené zadné blatníky a zároveň menšie svetlá. BMW i3s už nepôsobí často kritizovaným úzkym a zároveň vysokým profilom. Keď k tomu prirátame aj upravené zavesenie (pružiny, tlmiče a stabilizátory), podvozok znížený o 10 mm, extra široké 20" kolesá z ľahkých zliatin a rovnako o 40 mm širší rozchod s čiernymi lemami blatníkov, prinajmenšom my máme jasno. BMW i3s je fešák.
BMW i3s je vnútri pocitovo o dosť širší než pôvodná generácia BMW i3. V interiéri výrobca stavil na udržateľné materiály, konkrétne najmä na uhlíkové vlákna vystužené recyklovanými plastami. V súčte je viac ako 70 % povrchu interiéru z recyklovaných materiálov. Celkový dojem priestrannosti a svetlosti interiéru je výrazne posilnený dverami otvárajúcimi proti sebe. Dvere sú mimochodom výrazným poznávacím prvkom a svojím netypickým usporiadaním poskytujú maximum pohodlia pri nástupe a výstupe z vozidla. Absenciu pevných B stĺpikov rozhodne vítame.
Interiéru BMW i3s novo dominuje 10,3" obrazovka s aktualizovaným systémom iDrive. Ten už dobre poznajú majitelia klasických vozidiel BMW vyššej triedy, teda BMW 5 alebo BMW 7. Rozhodne vítame aj podporu Apple CarPlay a samozrejme Android Auto.
Akú konfiguráciu BMW i3s má v ponuke?
BMW i3s u nás bude skladom. Pokiaľ sa rozhodnete na jeho objednania, bude pripravený na vyzdvihnutie už druhý deň.
Nové BMW i3s je poháňané elektrickým motorom BMW eDrive s výkonom 184 konských síl (135 kW). Krútiaci moment potom dosahuje maximálne hodnoty okolo 270 Nm. Z nuly na stovku to BMW i3s zvládne len za necelých sedem sekúnd. Konkrétne za 6,6 sekundy. Tieto papierové parametre dávajú tušiť, že si na križovatkách užijete odpich, ktorý zahanbí rad športiakov so spaľovacím motorom.
Na palubnom počítači možno novo aktivovať režim Sport, ktorý je pravým opakom režimov Eco Pro alebo Eco Pro+. Pokiaľ nemusíte riešiť dojazd, tak sa vám BMW i3s pod rukami premení v nespútanú šelmu. Samozrejme iba len obrazne, bude vás totiž strážiť dynamická kontrola trakcie (DTC) i automatické riadenie stability (ASC). Napriek tomu však možno s vozidlom za vhodných podmienok driftovať. Elektromobil je krásne živý a ponúkne vám prekvapivo vzrušujúcu jazdu. Maximálna rýchlosť potom činí až 160 km/h.
Lítium-iónový akumulátor má kapacitu 94 Ah (94 Ah/33 kWh). Ide o kľúčovú hodnotu smerom k plánovanému dojazdu, ktorý sa podľa výrobcu pohybuje na 280 kilometroch. Tu musíme vôbec prvýkrát pri tomto faceliftovanom modeli vysloviť sklamanie. Dojazd sa za 4 roky v zásade nezmenil, a dokonca nedošlo ani na skrátenie dobíjacieho času. Ten sa mimochodom pohybuje na nejakých 7,5 hodinách pri nabíjaní na 80 % prúdom 16 A. Pri rýchlonabíjacej stanici si počkáte len 39 minút.
V druhej polovici roka 2017 uviedla automobilka BMW na trh aj modernizovanú verziu „obyčajného“ BMW i3. Ostatne bolo celkom na čase, pretože pôvodná verzia bola navrhnutá už v roku 2013. Od športovej verzie BMW i3s sa líšia skôr v drobných dizajnových detailoch a svojím poňatím bude vhodnejšie pre menej agresívnych (v dobrom slova zmysle) šoférov. Hlavnou cieľovou skupinou však budú naše drahé polovičky, pre ktoré bude BMW i3 darom z nebies. Najmä z pohľadu zjednodušeného manévrovania v centrách miest, bezpečnému parkovaniu a jednoduchému ovládaniu iba pomocou plynového pedálu. V ponuke Alza.sk nájdete faceliftovaný elektromobil BMW i3 už počas februára.
Pri svojom prvom uvedení na trh pôsobilo BMW i3 v očiach mnohých kritikov trochu krabicoidne, aj preto dorazila faceliftovaná verzia, ktorá celkový dojem vylepšuje. Nové BMW i3s znateľne prekukol a nižšie proporcie roztiahnuté viac do šírky autu pristanú. Mrzí nás, že úplne chýbajú vylepšenia v rámci dojazdu, pretože konkurencia skrátka ponúka viac.