Za značenie pneumatík môžeme považovať prakticky všetko, čo nájdete na ich bočnici. Môže ísť o názov modelového radu, informácie o rozmeroch a vlastnostiach pneumatiky, alebo o jej pôvode. Z bočnice toho zistíte skutočne veľa. A mnohé z týchto informácií sa hodí poznať, najmä ak vyberáte nové pneumatiky. Ktoré údaje sú ale dôležité? Čo znamenajú? A čo by vás malo na pneumatikách najviac zaujímať?
Tu budú medzi pneumatikami veľké rozdiely, pretože každý výrobca využíva pre svoj názov inú grafickú úpravu. Značka a model pneumatiky ale budú spravidla najväčšie texty, navyše napísané štylizovaným fontom. Toto označenie pneumatík je dôležité predovšetkým pre tých, ktorí vedia, akú pneumatiku si chcú kúpiť. Napríklad podľa odborného porovnávacieho testu, alebo pokiaľ kupujú rovnaké pneumatiky, ako už na aute majú.
Ak sa ale vo výrobkoch pneumatík nevyznáte, môže byť ťažké určiť, čo je značka výrobcu a čo model pneumatiky. V takom prípade sa môžete pozrieť do nasledujúcej tabuľky, v ktorej nájdete zoznam najznámejších výrobcov pneumatík aj s ich modelovými radmi:
Výrobca pneumatík | Modelové rady pre osobné automobily |
---|---|
Barum |
Bravuris
Brillantis Polaris Quartaris SnoVanis Vanis |
Bridgestone |
Alenza
Blizzak DriveGuard Dueler Ecopia Potenza Turanza WeatherPeak |
Continental |
4x4Contact
AllSeasonContact ContiPremiumContact ContiProContact ContiSportContact ContiWinterContact ControlContact CrossContact EcoContact ExtremeContact PremiumContact ProContact PureContact SportContact SureContact TerrainContact TrueContact UltraContact VanContact VikingContact |
Dunlop |
SP Sport
SP Sport FastResponse SP SportMaxx SP WinterResponse SP WinterSport Sport BluResponse Sport Maxx StreetResponse Winter Response Winter Sport |
Falken |
Azenis
Espia EuroAllSeason EuroWinter Landair Pro Sincera WildPeak WinterPeak Ziex |
Goodyear |
DuraGrip
Eagle F1 EfficientGrip Excellence Vector 4Seasons Wrangler |
Hankook |
Dynapro
Kinergy Vantra Ventus Winter i*cept |
Michelin |
Agilis
Alpin CrossClimate Energy Latitude Pilot Primacy |
Nexen |
N'blue
N'fera Roadian WinGuard |
Nokian |
Hakkapeiitta
ILine Outpost Powerpoof Seasonproof Snowproof WR Weatherproof Wetproof cLine |
Pirelli |
Carrier
Cinturato Ice P Zero Scorpion SottoZero |
Ak vyberáte nové pneumatiky, zo všetkého najviac vás musí zaujímať ich rozmer a dva indexy – hmotnostný a rýchlostný index. Nielenže podľa týchto hodnôt spoznáte, či sú pneumatiky kompatibilné s vašimi diskami, ale predovšetkým či sa vôbec na vašom aute smú používať. Prípustné rozmery kolies totiž udáva technický preukaz. Údaj o rozmeroch pneumatík vyzerá nasledovne:
Podľa technického preukazu sa musíte riadiť aj pri výbere rýchlostného a hmotnostného (nosnostného) indexu pneumatík. Oba musia byť rovnaké alebo vyššie, ako udáva TP. Určite nie nižšie. Je pravda, že v prípade rýchlostného indexu existuje jedna výnimka, a to pre zimné pneumatiky.
Pokiaľ sa chcete o rozmeroch a indexoch pneumatík dozvedieť viac, určite si prečítajte naše články, ktoré všetko prehľadne opisujú a vysvetľujú:
V poslednej časti vyššie zobrazeného značenia (za rýchlostným indexom) nájdete ešte ďalšie značky – v tomto prípade TL (tubeless – bezdušové vyhotovenie) a XL (extra load – zosilnená konštrukcia). Tak ale vyzerá skôr označovanie pneumatík v e-shope alebo na energetickom štítku. Na samotnej pneumatike už často za rýchlostným indexom nič nenájdete. Tieto ďalšie označenia sú spravidla na iných miestach, a nemusia byť nutne uvedené skratkou. Pri orientácii v jednotlivých označeniach aj ich skratkách vám pomôže nasledujúca tabuľka
Označenie zimných pneumatík
Zimné pneumatiky bezpečne spoznáme podľa značky 3PMSF (Three Peak Mountain Snowflake), ktorá sa často prezýva „alpský symbol“. Alternatívne môžu byť označené ako M+S (Mud + Snow/Blato + Sneh). Táto druhá značka je ale zastaraná, a hoci vyhovuje zákonným požiadavkám na zimné pneu, nie je zárukou dobrých jazdných vlastností za náročnejších zimných podmienok. Naopak, aby mohol výrobca použiť alpský symbol, musí pneumatika úspešne prejsť pomerne náročnými zimnými testami.
Ako spoznať celoročné pneumatiky?
Označenie celoročných pneumatík je takmer rovnaké ako v prípade zimných pneumatík. Aby mohla byť pneumatika celoročná, musí na nej byť symbol 3PMSF alebo M+S. Odlíšenie zimných a celoročných pneumatík zaisťujú názvom produktu, ktorý je doplnený o veľmi návodnú značku, napríklad 4Season, All Season, All Weather alebo CrossClimate (Michelin). Na Alze je pri každej pneumatike viditeľne uvedené, o aký typ pneumatiky ide.
Skratka | Pôvodný význam | Slovenský význam |
---|---|---|
M+S | Mud + Snow | Blato + Sneh |
3PMSF | Three Peak Moutain Snow Flake | Alpský symbol |
Acoustic, NST, PNCS, CSi, SCT, SA | Noise Shield Technology, Pirelli Noise Cancelling System, ContiSilent a pod. | Technológia na zníženie hluku |
FR, FP, RFP, MFS | Felgen Ripen, Fringe Protector, Rim Fringe Protector, Maximum Flange Shield | Ochrana ráfika proti poškodeniu (napr. pri nabehnutí na obrubník) |
LI | Load Index | Nosnostný (hmotnostný) index |
SI | Speed Index | Rýchlostný index |
RF, RFT, ROF, RSC, ZP, ZPS | Run Flat, RunOnFlat, Run-flat System Component, Zero Pressure apod. | Dojazdové pneumatiky so samonosnou stenou (obmedzene fungujú aj pri poškodení) |
TL | Tubeless | Bezdušová konštrukcia |
TT | Tube-Type | Konštrukcia s dušou |
SI, SLT, SS, ST, SG, PS, CS | Seal Inside, SelfSeal, SealTech, ContiSeal a pod. | Samozaceľujúca technológia (odolnosť voči prepichnutiu) |
EL, HL, XL, RF | Extra Load, High Load, Reinforced | Zosilnená pneumatika s vyššou odolnosťou |
LRR, ULRR | Low Rolling Resistance, Ultra LLR | Znížený valivý odpor (úspora paliva) |
Orientácii v rôznych technológiách a ich značeniu všeobecne nepomáha skutočnosť, že výrobcovia často používajú pre podobné technológie veľmi odlišné názvy. Tiež sa môže stať, že rovnaká skratka naopak označuje iné technológie. Vďaka vyššie uvedenej tabuľke by ste ale mali mať lepší prehľad o tom, čo si pod určitými typmi značenia predstaviť.
Prakticky na celom svete je súčasťou každej pneumatiky značenie DOT, niekedy známe aj ako TIN. Podľa neho sme schopní určiť miesto aj orientačný dátum výroby pneumatiky. Oba tieto údaje totiž DOT pneumatiky obsahuje. Najčastejšie je zložený z 12 znakov, môže byť ale dlhší aj kratší. V praxi sa využíva predovšetkým na overenie veku (nových) pneumatík pri ich kúpe.
Príliš staré pneumatiky totiž strácajú svoje typické vlastnosti, aj keď sa nepoužívajú. DOT kód si spravidla môžete overiť až po zakúpení pneumatík, ale napríklad tu na Alze je prakticky u všetkých pneumatík garantovaný vek podľa DOT maximálne 2 roky, pričom s 95 % pravdepodobnosťou sú pneumatiky vyrobené maximálne pred 1 rokom. Ak sa chcete o DOT kóde dozvedieť viac, prečítajte si náš článok Čo je DOT? Vek pneumatík nie je tak dôležitý, ako si možno myslíte.
Čo sú FR pneumatiky?
Na niektorých pneumatikách môžete nájsť označenie FR, prípadne FP, RFP alebo MFS. Všetky označujú prakticky to isté – ochranu ráfika proti poškodeniu. FR pneumatiky majú prídavný lem, často vystužený, ktorý vystupuje von z pneumatiky. Tým poskytuje určitú ochranu proti poškriabaniu, pokiaľ pri jazde alebo parkovaní trafíte obrubník. Sám môže byť poškodený bez toho, aby bola narušená funkčnosť pneumatiky. Samozrejme sa oplatí predovšetkým pri drahších a väčších zliatinových diskoch.
Medzi informácie, ktoré bežne nájdeme na pneumatikách, patrí aj označenie pneumatík pre montáž. Najdôležitejší je smer rotácie, ktorý treba dodržať. Na pneumatike nájdeme väčšinou slovo „rotation“ doplnené o šípku udávajúcu správny smer otáčania pri jazde dopredu. Niekedy však môže slovo „rotation“ úplne chýbať a na bočnici nájdeme iba šípky, prípadne ani nie šípky, ale len obrazce, ktoré šípky pripomínajú. Práve tými je potrebné sa pri montáži riadiť.
Medzi ďalšie značenie pneumatík patria značky Inside a Outside. Podľa nich spoznáme, ktorá strana pneumatiky má mieriť smerom dovnútra automobilu (Inside), a ktorá von (Outside). Tieto informácie sú však dôležité hlavne pre mechanika, ktorý vám bude pneu pripevňovať na disky.
Nakoniec nájdeme na pneumatikách maximálny prípustný tlak (Max. Press.) a maximálne zaťaženie (Max. Load). Maximálne zaťaženie zodpovedá hodnote podľa nosnostného indexu. V prípade tlaku ide skutočne o maximálnu hodnotu, nie o odporúčanú. Odporúčaný tlak v pneu nájdete väčšinou na viečku nádrže alebo na prahu dverí. Väčšinou sa bude pohybovať okolo 2,3 baru.
Na to, aby ste si vybrali vyhovujúcu pneumatiku, vám stačí poznať správne rozmery a určenie (zimné, letné, celoročné). Pokiaľ však chcete vybrať naozaj dobre, je vhodné si všímať aj ďalšie označenie pneumatík. Aspoň výrobcu a modelu.